Friday, January 1, 2016

Anak Bertuah!

 "I love myself because...." adalah 'task' yang diberi kepada remaja perempuan yang menyertai  Summer Camp Muslim Youth Wellington yang lalu. Peserta di minta menulis 10 perkara positif tentang diri mereka.  Banyak lagi aktiviti yang disediakan untuk fizikal, pemikiran (mentality) dan ruh (spirituality) pesertanya. Aku sebagai pemerhati teruja juga untuk turut serta berkongsi pendapat.

Anda boleh turut serta memikirkan dan mencatat 10 perkara positif tentang diri anda. Apa lagi... cuba lah!!

1~ Menyayangi diri sendiri (love myself)
Aku tulis senarai apa yang aku inginkan, kemudian simpan. Bila aku berhasil mencapai apa yang inginkan tu, aku tambah lagi satu senarai baru. Aku rasa seronok dan bersyukur bila apa yang Aku hajati telah tercapai.

2~ Berbuat baik (be a do-gooder)
Bagi orang yang suka mengomen itu tak kena, ini tak kena, cubalah buat sendiri. “Don’t complain, unless you can do it better!”.  Bangun dan lakukan yang terbaik untuk diri sendiri. Aku rasa puas hati bila dapat lakukan sesuatu seperti menolong orang lain atau berderma kerana ‘tangan yang memberi itu lebih mulia dari tangan yang menerima’. Omputeh cakap... "Happiness comes to those who give rather than receives."

3~ Beriadah (work it out)
Anda suka ke gym? Aku bukanlah kaki gym sangat... tapi kalau beriadah sambil jejalan kat bandar, hmm... yang tu aku suka! Beriadah dipercayai dapat mengurangkan kemurungan (depression). Beriadah mengeluarkan hormon 'endorphins' yang jadikan kita bersemangat dan bertenaga. Sambil ber'window shopping' tu aku juga beriadah. Win - win stuasi.... kannnn kannn!

4~ Sibukkan diri (stay busy)
Kita sering diingatkan supaya kurangkan stress. Tumpukan perhatian kepada sesuatu yang membuatkan kita rasa seronok atau menemukan hobi baru. Cuba tumpukan perhatian (focus) dalam membuat sesuatu yang anda minat, secara tak langsung pemikiran anda tak lah 'merayau-rayau' atau membimbangi sesuatu yang anda sendiri tak pasti.

5~ Menerokai alam semula-jadi (explore nature)
Menikmati keindahan alam...sambil lepak- lepak di Park, atau menyunsuri pantai dengan berkaki ayam... Aduuuhhhi...seronoknyaaaa.. Hilang semua kerisauan hati! bagi aku pula.... aku suka memandang @ merenung langit petang, waktu matahari nak terbenam... Cantik!!

6~ Memanjakan diri sendiri (treat myself)
Raikan kejayaan walaupun yang kecil. Katakan lah aku menghabiskan masa mengemas rumah, bila selesai aku pamper kan diri aku sendiri meraikan kejayaan itu... mungkin menikmati satu scoop ais krim!

7~ Buang hasad dengki (ban life envy)
Orang yang tidak puas hati dalam hidupnya adalah orang yang suka membanding-bandingkan terutamanya dari segi material. Untuk apa kita berlumba-lumba membeli itu dan ini semata-mata untuk menunjuk-nunjuk kepada frenemy (kawan tapi musuh) kita tu... Bagi aku ber ala kadar je... Kekawan nak kutuk.... ada aku kisah?! Yang penting aku tidur lena..tak payah nak fikir camana nak bayar hutang kad credit hujung bulan.

8~ Maaf & Lupakan: (forgive & forget)
Kekadang aku marah dan sakit hati, aku fikir mereka sengaja buat darah aku mendidih!! atau.... aku ni ke yang terlalu sensitif? Aku akan cuba abaikan dan lupakan perkara tersebut dan maafkan mereka.
Tak baik berdendam kannn... Biarlah... aku percaya apa jua yang kita buat akan ada pembalasanNya.

9~ Senyum selalu (crack a smile)
Senyum tu kan sedekah. Ahli psikologi mengatakan bahawa walaupun anda berada dalam mood yang tak baik, berpura-pura senyum juga dapat mengangkat semangat anda, tambahan pula tersenyum secara saintifiknya terbukti dapat melegakan tekanan dan membuat anda berasa lebih relax.

10~ Bertuah (luckyyyyyyy)
Teringat masa aku kecil dulu-dulu, emak kalau marahpun tetap panggil kitorang 'anak bertuah'. Kata-kata bonda tu kan doa! Jadi aku rasa aku memang bertuahhh… eh eh eh memang aku bertuah hapaa! Bertuah dapat bermusafir ke tempat orang… cuba semak, antara doa-doa yang termakbul selain doa orang yang teranayia… adalah doa  orang yang musafir. Betul kannn… kannn...


Selamat Tahun Baru y'all!!!

'Do something today that your future self will thank you for'

No comments:

Post a Comment