Wednesday, January 6, 2016

Sleeping beauty!!.... Zzz Zzz

"Hi....How was your sleep last night?" Itu sapaan omputeh yang aku terima di pagi hari semasa aku mengikuti program sekolah anak aku tidak lama dulu. Errr.. tetiba je terimbas kembali. Mengapa omputeh sibuk nak tau pasal tidur seseorang di malam sebelumnya?. Tidur masih lagi satu misteri dan di sini aku ingin menyingkap misteri ituuuu.

Korang juga tahu apa akan terjadi jika kita tidak cukup tidur kannn?. Kekurangan tidur atau insomnia mungkin boleh mengakibatkan seseorang itu jadi 'moody' dan mungkin dia juga akan merosakkan hari kita.

Antara lain akibatnya kurang tidur...
-Halusinasi
-Mudah ​​marah
-Mudah lupa
-Menguap terus-terusan
-Otak kurang tumpuan / penilaian lemah
-Gangguan sistem kekebalan tubuh (mudah jatuh sakit)

Mengantuk merupakan tanda seseorang harus tidur. Otak dan badan akan berihat bila anda tidur, sementara sel-sel dan hormone berkerja keras membuang 'toxins' dan memperbaiki sel-sel yang rosak di seluruh badan anda, bila bangun dari tidur anda merasa segar (rejuvenate) semula. Jadi, pastikan anda dapat tidur secukupnya. Jangka masa untuk orang dewasa biasanya antara 7-9 jam.

Manusia menghabiskan sepertiga dari waktu hidupnya dengan tidur. Tidur bukan saja disebabkan kita penat tetapi juga karena kebiasaan dan pola kehidupan kita demikian.

Ok... Mari aku kongsikan rahsia awet muda yang ada hubung kait dengan tidur, yang harus anda lakukan di malam hari sebelum tidur!

1. Membersihkan Sisa Make-Up
Bersihkan kotoran dan bekas make-up yang menempel dikulit wajah anda dengan pencuci muka yang serasi dengan jenis kulit anda. Pori-pori yang tersumbat membuat kulit wajah anda sukar bernafas dan mungkin timbulnya 'black head'.

2. Pakai Krim Pelembab
Sapukan krim pelembab ke wajah anda bagi mengekalkan kulit lembut dan tidak kering. Terdapat berbagai krim anti-aging yang terjual di pasaran dan pilihlah pelembab yang sesuai dengan kulit anda. Krim pelembab malam juga baik untuk membantu proses 'regenerate' sel kulit, me'naturals'kan dan meremajakan (rejuvenate) kulit agar cantik dan awet muda.

3. Merawat Area Bawah Mata
Bagi yang dah berusia 30an, garis-garis halus biasanya mulai terlihat di area ini dan akan menghitam menyebabkan anda terlihat lebih tua dari umur sebenar anda. Buatlah rawatan untuk bahagian ini, cuci maskara dan pembayang mata anda dengan kapas dan krim khusus mata. Bagi menyegarkan mata yang penat, letakkan hirisan timun di atas kedua kelopak mata anda. Anda juga terasa lebih relax.

4. Menggosok Gigi
Selain perawatan wajah, menjaga kebersihan dan kesehatan gigi juga penting untuk penampilan diri anda. Jadi, biasakan diri memberus gigi sebelum masuk tidur bagi membuang sisa-sisa makanan dan nafas pun terasa segar.

5. Menjaga Kecantikan Bibir
Oleskan lip balm pada bibir anda agar tetap cantik dan awet muda. Bawa selalu lip balm bila anda berpergian dan sapukan ke bibir bila anda merasai ia mula mengering.

Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan jadikan amalan ini sebagai rutin anda. Kecantikan ada hubung kaitnya gaya hidup sehat.

Mustahaknya mendapat cukup tidur setiap malam bagi merasa segar dan bersemangat bila memulakan hari korang.


Hendak gugur, gugurlah nangka
Usah menimpa si dahan pauh
Hendak tidur, tidurlah mata
Usah mengenang orang yang jauh.

....sweet dream y'all..!!

2 comments:

  1. Okay kak..
    lepas ni ai akan buat macam ahkak cadangkan tu..
    kalau ai tak cantique jugak, ai sue yu tawwwwwww

    hahahhahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...ahkak Ella cadang jer... btw yu tido dengan mekup ke?... hiss buat comot bantal jer!

      Delete