Tuesday, January 12, 2016

Holiday at Home

Kebiasaannya cuti sekolah hujung tahun aku sekeluarga akan terbang pulang ke Malaysia. Masa telah merubah segalanya... Putera puteri ku dah besar... tambahan pula bila emak dan ayahku telah tiada... nak balik kampung pun dah tak berapa excited macam dulu-dulu.

Aku anggap NZ ni dah jadi macam tempat sendiri, opps... perasan! Tahun ni aku nak 'explore my back yard' je. Alaa... holiday at home je... jadi, setiap hujung minggu aku akan mencuba sesuatu yang baru atau melawat ke tempat-tempat yang menarik.

Hujung minggu lepas aku belanja diri sendiri bersarapan macam omputeh. haha. Sambil menikmati sarapan 'Egg Montreal'  dan coklat panas, duduk menghadap laut, di meja luar cafe Spruce Goose.... aku asyik melihat orang ber'surfing'.. dan kanak-kanak membuat istana pasir... santai sungguh aku bersarapan sambil mengenakan cermin mata hitam. Cafe tu juga tidak jauh dari Lapangan Terbangan Wellington. Macam irama dan lagu je bunyi ombak dan deruman engin kapalterbang kat telinga aku.

Menunya ok la.. pilih mana yang halal je. Egg Montreal tu ada 'porch egg', salmon salai, roti bakar dengan 'hollandaise' sos. Putera aku tak ikut serta.. mengantuk katanya.. Puteri aku tu sempat pula mengusik adiknya tu..."you snooze, you lose" haha gasak korang la.

"Huh mahal nya!" Komen orang sebelah aku ni, bila dia tengok menu. Aku jawab la "Mana ada benda murah... Nak murah kena masak sendiri, makan kat rumah". Sementara aku menikmati hidangan itu, aku mencari sebab-musabab mengapa dan kenapa harga breakfast kat situ mahal..

1- tempat (location)
2- cukai kerajaan 15% (gst)
3- persembahan (cara hidangan) / hiasan makanan
4- kita beli pengalaman
5- mereka jual/ sediakan perkhidmatan dan kemahiran
6- modal & untung. Semua orang berniaga nak untung kannn!

Lalu aku pun kunyah lah pelahan-lahan, makan dengan penuh sopan. Heh!

Dan... aku juga sibuk nak tau camana diorang nak buat sos 'hollandaise' yang KUNING tu. Ini resepi yang aku jumpa dari Internet. Nanti bila aku dah cuba try test tengok... aku kongsikan kat sini.

Cara mudah membuat sos hollandaise:
(5 minit masa persiapan/ membuatnya. Untuk: 3/4 cawan)
Bahan-bahkan:
1/2 camca tea kulit lemon yang disagat halus (zest)
1 sudu makan jus lemon
3 kuning telur
150g butter

Cara-cara:
Masukkan kulit lemon (zest), jus lemon, telur kuning ke dalam blender / food processor. Blend 10 saat. Masukkan butter cair panas ke dalam motor melalui lubang di atas blender itu (feeder tube) hingga pekat dan sebati. Rasa.

No comments:

Post a Comment