Tuesday, January 19, 2016

Hobby and Personality

Anda mempunyai hobi? Banyak kelebihan bila anda mempunyai minat @hobi tertentu. Ia dapat memberi ketenangan secara tidak langsung mengurangkan stress lebih-lebih lagi  jika hobi itu jenis senaman @ pergerakan fizikal. Mempunyai hobi boleh juga mencungkil bakat terpendam anda.

Tahukah anda hobi ada kaitan dengan personality anda, jadi tidak hairanlah jika seseorang sedang mencari kerjaya akan memaklumkan hobinya itu di dalam résumé nya. Menerusi hobi juga anda boleh bertemu kawan baru, menajamkan fikiran atau membuat sedikit wang tambahan.

Bagi sesetengah orang, mencari hobi itu satu proses semula jadi dan mudah. Bagi yang lain pula, ia boleh mengelirukan kerana begitu banyak pilihan di luar sana. Ok aku nak cerita pasal hobi aku, hobi terbaru aku blogging. Kebanyakan orang blogging sebab nak promote bisnes diorang. Aku?? Hehe apa-apa je la.

Adakah anda rajin dan suka seni craft? Aku juga!! aku suka mengisi masa lapang aku dengan ‘mengait’ buat masa ini aku sedang ‘mencabar diri sendiri’ menyiapkan skaf leher dengan mengait cara ‘crochet’. Satu minggu telah berlalu… harap aku dapat menyiapkan sebelum musim gugur tiba. Hobi lain aku suka melukis potrait sendiri.‘Self portrait’aku lukis mengunakan pensil je. Bila ada kelapangan aku nak belajar teknik lain yang pula.

Hobi unik aku sebagai pengumpul duit syiling lama. Hobi ini muncul secara kebetulan saja bila aku mendapat ‘pusaka’ dari FIL aku. Aku anggap ianya sebagai cendaramata.  Bila aku maklumkan pada kawan dan kenalan tentang ‘pusaka’ itu, mereka pula menghadiahkan aku syiling dan duit kertas dari negara mereka. Sebenarnya mengumpul syiling atau duit lama ini menyeronokkan dan boleh juga dijadikan sebagai satu pelaburan. Nanti aku update letak gambar.

Salah satu cara paling mudah untuk mengumpul duit syiling ialah membeli 'set mint' bagi isu-isu modern tertentu. Seperti kebanyakan pengumpul syiling, aku juga pada mulanya mengumpul semua sekali jenis syiling baru dan lama. Bila aku mempunyai album syiling barulah aku susun mengikut temanya. Mengumpul syiling ini memang menyeronokkan, tapi janganlah sampai menyakitkan mata kerana syiling yang kita kumpul itu berlongok dalam bag plastk, dalam botol, dalam tin atau dalam guni di sudut rumah lita. Letaklah dalam album syiling khas.

Bila aku telah masukkan syiling ke dalam album khasnya, aku wonder tentang nilai syiling lama aku itu. Lalu aku ke perpustakaan meminjam buku tentang syiling. Dari situ dapatlah juga aku menimba ilmu dan pengetahuan berkenaan syiling lama dan nilainya. Memang mengumpul syiling ini hobi yang menarik, disebalik gambar dan reka bentuknya syiling itu penuh sejarah ketamadunan sesebuah negara ketika itu. Bagi kanak-kanak pula mengumpul syiling dapat juga mempelajari geography dan peta dunia.

Apakah nilai sebenar syiling itu, mengapa ia diperbuat dari logam yang terpilih? Bila kita mengumpul syiling lama itu, keadaan syiling tersebut sangat penting untuk mengetahui tinggi atau rendah nilai syiling tersebut. Sebagai contoh, syiling yang sangat baik 'mint'nya menjadikan nilai syiling itu lebih tinggi berbanding syiling yang telah 'haus' atau telah 'wear out'.

No comments:

Post a Comment