Monday, November 30, 2015

Sunday School

Assalamualaikum!
Iman Sunday School sudah dipenghujungnya. Untuk majlis penyampaian hadiah aku sudah sediakan sijil dan hadiah pelajar terbaik kelas aku. Hari terakhir aku mengajar...terharulah juga bila anak didik peluk aku dan cakap “I’m going to missed you”. Aku sengeh sengeh je... 

Sudah beberapa tahun aku mengajar sukarela di masjid tempatan ni. Dulu aku mengajar iqra' dan fardu ain, tapi sebab aku semakin sibuk (sibuk apa tahhh...) sekarang ni aku cuma ajar fardu ain saja. Aku selalu ingatkan diri ku sendiri tentang amanah ini, aku harus ikhlaskan hati dalam membuat kerja amal macam ni. InsyaAllah!… 'Lebihnya sebagai seorang muslim itu bukan hanya pergi ke Masjid. Tetapi ketahuilah Allah mahukan PERHATIANmu tidak KEHADIRANmu.' 

Anak didik aku berbilang bangsa, latar belakang yang berbeza dan perangai yang berbagai-bagai. Pada peringkat awalnya terasa payah juga nak kawal kelas, anak murid aku ni macam murai cabut ekor.. punya la bising. aku wonder.. agaknya diorang ni tak ada peluang kot bercakap kat rumah.. jadi aku beri masa 10 minit 'sharing time' kongsi cerita dengan kelas, pun bising juga. Aku cuba gula-gulakan mereka.. dapat coklat, diamlah sekejap. Alaaa.. budak baru umur 7-8 tahun, aku kena tebalkan sabar. Aku beri peluang diorang bercakap lepas tu diorang kena dengar cakap aku pula. Heh!

Aku ajar ikut peringkat umur, disebabkan latar belakang pelajar yang berbeza, aku tak bolehlah ajar cara ‘one size fit all’ tu. Sesetengah anak didik aku memang buat aku rasa bangga, macam aku ni pandai je mengajar diorang tu.. padahal tak pun..., namun macam dalam pepatah matsaleh kata tu.. "dalam sebakul epal tu ada la sebiji dua yang rosak", macam tu la perbandingan murid dalam kelas aku tu. Buat aku rasa bangang jeee... dah setahun aku ajarkan hafal Alfatihah, pun masih terhegeh-hegeh. Haduiii sabar je laaa.. 

Aku mengajar asas fardu ain, pengisian perkara untuk pembelajaran berkaitan wudu’ termasuklah taharah (kebersihan) dan cara cara mendirikan solat. Disebabkan aku di sini berdepan dengan ke empat-empat mazhab tersohor itu, jadi aku pun macam... ok jer kalau anak murid aku nak pusing-pusing jari diorang masa tahaiyat.

Kadang-kala tu bila aku serious, mereka gelakkan aku. Bila aku beritahu... masa kita solat jangan ikut perangai 3 jenis binatang ni… waktu sujud, dalam solat kita jangan seperti seekor burung yang mematuk-matuk laju. Masa sujud juga jangan seperti seokor anjing yang berbaring, yang merapatkan tangan (bahagian siku) ke rantai. Dan jangan solat seperti seekor unta… iaitu... bila kita bangun dari sujud dengan mengangkat punggung terlebih dahulu. Angkatlah kepala dahulu dan bangun.

Aku selitkan juga bercerita kisah nabi, dan cerita-cerita yang ada moral value (seperti jujur, yakin, ikhlas dll), tentang ketuhanan (mengTauhidkan Allah). Bila berkesempatan aku ajarkan juga doa-doa pendek yang mudah. Sekali-sekala aku ajukan ‘pop kuiz’ (apa saja yang ter‘pop’/ terlintas di kepala masa tu) aku selalu sediakan hadiah kecil seperti ulas-ulas m&m. Memang kelas aku selalu bising, semua mau cuba sebab inginkan hadiah!

Aku juga rasa seronok berkongsi ilmu yang tak seberapa ni. Kelas akan tamat bila terdengar azan berkumandang menandakan masuk waktu zohor. Kami bersolat jamaah sebelum pulang ke rumah.“If Jannah is your dream, HOLD TIGHT to your deen!

Salam dari downunder...

2 comments: