Tuesday, November 24, 2015

School trip- mencari harta karun!

Kia Ora!
Hari kedua di Rotorua, aku baru tahu bersama rombongan kami ada 3 pelajar antarabangsa (exchange student), 2 dari Jepun dan 1 dari Jerman.

Selepas bersarapan pelajar pelajar digalakkan membungkus sandwich sendiri sebagai bekal makan tengahhari. Akupun turut berbuat demikian, membungkus sandwich berisi telur rebus, mayonis dan daun salad.

Sampai di bandar, aktiviti pertama ialah mendengar penerangan tentang Perlancongan di Rotorua, di dewan 'Convention Centre'.

Setelah itu, tidak jauh dari situ aku menyaksikan pamiran warisan budaya dan kesenian orang Maori di Rotorua Museum. Pengalaman melucukan ketika menonton movie 4D, aku tergamam bila kerusi tempat dudukku tiba tiba bergegar, aku sangkakan gempabumi. NZ kan selalu kena gempabumi ni. Terdengar jeritan dari pelajar juga, mereka pun terkejut sama. Kemudian terdengar pula gelak dan hilaian mereka mentertawakan diri sendiri.

Gegaran itu bagi memberi kesan seolah olah aku berada di zaman lampau, dan dapat menghayati suasana cemas ketika gunung berapi Tarawera meletus berabad dulu. Selesai menyaksikan berbagai tinggalan sejarahnya, aku turut menaiki tangga kayu menghala ke beranda yang dibina di atas atap. Wow... Pemandangannya yang sungguh menarik.

Tengahari itu kami 'lunch on the go' sebelum ke Rotorua Airport. Selepas menyaksikan kereta bomba Airport beraksi, kami berpatah balik ke bandar dimana pelajar pelajar kena membuat kajiselidik antara dua hotel yang telah dipilih. Aku juga turut serta, seronok meninjau tentang 'survey' mereka walaupun sudah terasa sedikit penat.

Lebih kurang jam 3pm kajiselidik mereka selesai. Tibalah masa untuk aktiviti mencari harta karun atau 'Town Team Challenge'. Aktiviti yang memerlukan stamina dan kepantasan mencari petunjuk (clue). Akupun tak pasti kumpulan yang mana jadi juara, sebab aku sibuk minum coklat panas di cafe dengan Ms Wilson dan Mr Pebelle.

Bagi penjimatan masa, kejayaan kumpulan yang menjadi juara dalam mencari harta karun telah diraikan dalam bas. Ooooh.... hadiahnya hamper yang berisi coklat bar! Hamper dibuka dan coklat bar diagih agihkan kepada semua yang ada di dalam bas termasuk pemandu bas. Peserta yang kalahpun dapat hadiah. Dalam perjalanan menuju ke Keswick Camp kami beryanyi beramai ramai lagu Maori.

Konon untuk menyegarkan badan lewat petang itu kami pergi berendam air panas bermineral di Polynesian Spa, bagi menghilangkan rasa penat setelah seharian penuh dengan aktiviti yang menarik.

Aktiviti hari ketiga ke Agrodome Sheep show. Pertunjukan 'ratu cantik kambing' dan kepantasan anjing mengawal bintang ternakan, sempat pula menyusukan anak kambing.... Seronok! Di Agrodome juga kami dapat menyaksikan dari dekat kambing biri biri dicukur bulunya. Bulu bulu itu kuambil untuk dijadikan cenderahati, bila pegang bulu kambing tu..ewww! bau kambing...haha

Pelajar mendengar ceramah tentang Ecology sistem dan sejarah Agrodome di kandang kuda. Aku ke hulu ke hilir tak sabar nak pergi naik Gandola ke Skyline untuk bermain ludge.

Malamnya mereka ke Holidays Inn menjamu selera sambil menyaksikan persembahan kebudayaan. Aku tidak turut serta kerana menjaga seorang pelajar yang tidak sihat. Walaupun aku tidak hadir mereka sudi berkongsi cerita dan Ms Wilson menunjukkan rakaman persembahan Haka dari Mr Pabelle.

Empat hari bersama sama pelajar remaja, terjalin kemesraan dan mereka pula  sangat menghormati orang lain dan peramah. Dalam perjalanan pulang ke Wellington, bas berhenti seketika kerana kami mahu mengabadikan kenangan bermain salji.

Terima kasih WEGC kerana memberi peluang kepada aku menimba pengalaman baru yang tidak ternilai.  Itulah harta karun aku!!