Friday, November 27, 2015

Culture Clashed

Di mana bumi di pijak, di situlah langit di junjung.

Aku anak kampung dirantauan, yang tinggal dalam masyarakat antarabangsa. Aku tak boleh nak cakap rambut sama hitam, hati lain lain. Memang warna rambut tak samapun,  walaupun menganut agama yang sama, agama Islam. Disebabkan asal kita dari benua yang berbeza, pasti terdapat kelainan dalam adat dan kebiasaan. Kelainan itulah yang aku nak kata puncanya percangahan budaya.

Alkisah... Suatu hari dalam bulan Ramadhan En Hubby mendapat jemputan Iftar (berbuka puasa) dari tuan punya restaurant halal di sini. Aku.. memanglah rasa seronok, tak payah penat fikir apa nak masak untuk berbuka bila ada orang nak belanja kan...

Restaurant itu terletak agak jauh dari pusat bandar, kami datang naik kereta. En Hubby parking betul betul hadapan pintu restaurant. En Hubby melangkah masuk, bersalaman dengan yang ada di situ dan kemudian dia duduk bersila. Di situ kelihatan beberapa lelaki Afrika sedang bersembang sembang.

Aku masih berdiri di pintu seperti orang bingung. En Hubby melambai lambai memanggil aku masuk. Sambil melangkah masuk mataku memandang ke setiap sudut. Waktu berbuka dah dekat ni mana orang perempuan tak sampai lagi ni, detik hati aku.

Aku buat bahasa isyarat suruh En Hubby pergi tanya, tapi dia buat tak faham je. Memang tak faham agaknya, yang belajar sign language dulu aku! Hisssh..

Tetamu lelaki semakin ramai, Ooooo... baru aku tau... yang jemputan iftar ini hanya untuk kaum lelaki sahaja. Hadooiii malunya akuuuu... tak tau nak kalih muka kat mana. Aku minta izin pergi ke dapur. Aku solat maghrib di antara peti ais besar dan daun pintu.

Balik dari iftar tu aku tanya En Hubby, aku dah jadi macam inspector polis menyiasat kes jenayah je... "Camana diorang ajak? Apa diorang cakap? Ada sebut ajak keluarga tak?" Bertalu talu soalan aku. En Hubby cuma jawab  "we invite you.....".  Laa.....you aje?!. Ishhh... dia sangkakan macam kenduri kat kampung agaknya, bila kenduri ajak semua orang dalam famili. Ni bandar la.. jemputan orang kira kepala sebab nak budget. Alaa... kalau aku berleter 3 hari 3 malampun buat apa kann.... perkara dah jadi. Redha je lah... lagipun Tuhan dah takdirkan ada rezeki aku kat situ. Aku pujuk diri sendiri. Alhamdulillah!

Pengalaman mengajar aku erti kehidupan. Selepas peristiwa itu, aku dah serik dengan kata kata tanggapan seperti '...aku ingatkan @ aku sangkakan....' perkara main agak agak ni buat aku 'anxious', aku dah delated dari dalam kamus hidup aku.





Cheeewahhh!

No comments:

Post a Comment