Monday, November 23, 2015

School trip ke Rotorua!

Tidak lama dulu aku terpilih menyertai Geography trip (GE 300) ke Rotorua. Bukan aku tak pernah pergi ke situ, banyak kali dah tapi itu pergi dengan keluarga tak sama kalau ikut rombongan sekolah. Zaman aku sekolah dulu matapelajaran Geography ni dikenali dengan Ilmu Alam. Masa tu belajar Ilmu Alam hanya baca buku text, tengok tengok gambar dan lukis peta, mana ada rombongan khas macam ni. Itu yang membuatkan aku rasa excited dapat menyertai, aku nak perhatikan macamana anak kiwi belajar.

Pagi itu aku bangun awal, kami berhimpun tidak jauh dari gate WEGC. 40 remaja perempuan berusia 17 tahun (year 13), 2 guru, pemandu bas dan diri aku.  Ms Wilson (cikgu Geography) dan Mr Pebelle (cikgu World History) keduanya terlibat secara langsung dan telah membuat 'arrangements' bagi aktiviti dan penginapan untuk ahli rombongan. Tugas aku sebagai 'parent helper' hanya pemerhati sahaja. Diulang lagi... Pemerhati sahaja!. Setiap pelajar dikenakan bayaran sebanyak 250NZD. Tapi untuk aku semua kos aktiviti, penginapan dan makanan dibayai oleh pihak WEGC.

Kawan aku, sekolah anak dia 'parent helper' perlu hantar résumé dan lepas tu siap kena interview lagi. Oh...gituuuu!! Aku ni kira bertuahlah terpilih menyertai free trip tu kannn!

Sebelum bas bergerak, kami semua mengira nombor diri sendiri, untuk memastikan tiada yang tertinggal. Ms Wilson berkata, "Girls... Ready? One!", kiraan disambung oleh Mr. Pebelle "Two" dan seterusnya. Selepas membilang diri sendiri, bas kami bergerak tepat pada jam 7.15am, cuaca masih lagi gelap dan sejuk.

Setelah lebih kurang dua jam perjalanan, kami berhenti rehat di Bull untuk minuman panas (nak minum kena beli sendiri). Kemudiannya berhenti lagi di Taupo untuk makan tengahari. Aku beli kebab sebab itu saja yang aku nampak halal.

Jam 3.50pm tiba di Rotorua, masa tu hari dah senja, sempat melawat Whakarewarewa sebuah perkampungan Maori yang ada 'thermal'. Tiket masuk telah diuruskan oleh pihak WEGC. Begitu juga  khidmat seorang pemandu pelancung. Perempuan Maori separuh umur itu bercerita tentang nenek moyang mereka dan sejarah tempat tersebut dan juga dia membawa ahli rombongan melawat sekitar perkampungan Whakarewarewa itu.

Zaman sebelum kedatangan orang Eropah, orang Maori yang meninggal dunia akan diletakkan di atas pokok yang tinggi. Kebetulan pula pada masa dia bercerita memang sedang lalu di bawah pokok yang besar dan tinggi. Aku mendonggak ke atas tengok dahan pokok, emmmm... agaknya diorang ikat mayat pada dahan yang paling tinggi tu....pandang ke bawah ternampak batu nesan yang tersergam tak jauh dari pokok besar tu. Alamak seram sejuk...

Aku melangkah laju ke arah pelajar pelajar remaja yang kini sedang mendengar kisah dan sejarah Marea (dewan serbaguna / surau) yang terletak di situ.

5.30pm tiba di Keswick Camp, keluarkan bag bag dari perut bas dan memilih bilik. Kemudiannya mengambil selimut tebal, lapik tilam, bantal dan sarung bantal dari bilik simpanan. Jam 6.00pm menjamu selera, hidangan vegetarian aku malam ni kentang bakar.

Lewat petang itu pelajar diberi masa 30 minit berbincang tentang idea dan cara persembahan,  sebelum bertandingan 3 minit dalam 'Team Challenge'. Keaslian dan ketepatan maklumat tentang Rotorua di kira sebagai markah bonos disamping persembahan yang menghiburkan.

Aku.... tak sabar menanti hari esok untuk aktiviti mencari harta karun