Sunday, November 22, 2015

zaman happy go lucky

Rindu kampung halaman...
Masih terbayang zaman kanak-kanak, keseronokan bermain selepas balik dari sekolah. Siap je makan tengahari terus ke surau untuk belajar mengaji. Ngaji tu sampingan je, niat sebenarnya nak bermain. Bila dah berkumpul reramai tu ada je idea yang timbul. Masa dulu mak bapa tak risau kalau anak-anak mereka merayau di kampung. Keluarga besar, satu kampung tu boleh kata saudara-mara belaka, semua pakat pakat tolong tongokkan. Zaman sekarang? Hmm…macam pelawak Nabil tu kata, "lu pikir la sendiri!".
Mengaji quraan dan belajar fardu ain memang satu kemestian. Mestilah, sebabnya ayah aku yang mengajar di surau kampung masa tu.  Ayah aku tak garang, tapi aku yang rasa malu pada kekawan kalau aku tak datang. 
Aku ngaji takat okey okey je..
            ...It’s not how good you are,
            It’s how good you want to be...

Selepas mengaji... masa untuk kecergasan badan! Pelbagai aktiviti kitorang anak kampung lakukan dari tengahari menjelang ke senja. Memanjat pokok buah.. pokok jambu batu di belakang surau tempat kami mencari habuan, bermain buai dari rotan yang berjuntai-juntaian dah macam tarzan. Masa tu emak aku cakap, “tak elok main gitu, awak tu pompuan” heheh. Kekadang kami mandi-manda di sungai sampai mengeletar tubuh badan. Main polis senteri dan bermain perang dalam semak dengan mengunakan senapang kayu berpeluru terung pipit. Berbanding budak sekarang ni... yang tau main gajet je.! 

Seronok bermain aktiviti lasak ini, tapi kena berhenti apabila terdengar bunyi cengkerik. Cengkerik ni la yang orang kampung aku panggil ‘lelewai’. Lelewai berbunyi menandakan hari sudah senja. Moh deras balik, sebelum emak korang terjerit jerit…

Hm.. rindunya pada zaman kekanak dulu.Tak payah risau apa apa, hidup bagai ‘happy go lucky’ je. Kalaulah betul ada mesen macam dalam filem 'Back to the Future' tu mau aku cuba agaknya..hehe  merepek meraban.
Zaman lampau korang.. camana? best tak? 

No comments:

Post a Comment