Friday, February 12, 2016

NZ dalam Perang dunia pertama.

Baru-baru ni aku berkesempatan menyaksikan pamiran Gallipoli di Mesium Te Papa, Wellington. Niat awalnya aku nak tengok pamiran tentang animation, tapi berbayarlah... lalu aku ubah haluan untuk menyaksikan pamiran zaman Perang Dunia Pertama (WW1) yang mana NZ terlibat sama. Hmmm.. dapatlah juga aku belajar tentang sejarah lama.

Aku pun beratur la... macam orang lain juga. Ikut giliran. Aku 'explore' seseorang, meraban je aku ke sana ke sini dalam bilik pamiran tu. Aku ingatkan aku da habis tengok semua.. aku pun nak keluar la.. bila aku tiba dekat pintu tu...  guard di situ kata aku belum habis tengok semua pamiran perang tu lagi. Ooo... Really? haha. Dia kata... aku sepatutnya keluar menerusi kedai buku sebelah pintu masuk tu... Jadi, aku berpatah masuk semula ke dalam tempat pamiran tu ikut 'line and date' kat lantai sebagai panduan.


100 tahun telah berlalu, NZ  pernah terlibat dalam perang (WW1) di Gallipoli, Turki. Mengapa ya NZ yang terletak jauh kat Kutub Selatan ni terlibat dalam Perang Dunia Pertama yang tercetus di sebalik dunia tu... aku wonder juga..

Hmmm... pelupa juga aku ni rupanya.. NZ kan 'bawah' Ingeris... tengok je note $20 NZ tu.. ada muka Queen E2  kannn.! Errr... Korang pernah tengok duit NZ $20 tu? Ke nak tunjuk kan?

Setelah aku keluar dari Te Papa, aku bertanya diri sendiri... apa yang aku perolehi? Yang aku tak faham apa penyebab tercetus nya peperangan di Semenanjung Gallipoli tu? Diorang rebut apa? Entah la aku ni...! Makin banyak yang aku pelajari, makin banyak yang aku tak tau... haduhaiii.

Masa sekolah dedulu aku pernah ambil mata pelajaran Sejarah, tau la sikit-sikit tentang Turki ni. Pemimpin negaranya, Mustafa Kemal Atatük tu dia seorang Muslim yang sangat kebaratan. Mustafa Kemal beranggapan Islam dan Politik harus dipisahkan kerana baginya untuk maju perlu jadi seperti orang barat.

Selepas tamat WW1, Mustafa Kemal dianggap sebagai  hero oleh orang Turki kerana menang dalam pertempuran di Gallipoli tu. Malangnya kerana dia menolak Islam, diceritakan selepas kematiannya mayat Mustafa Kemal tidak diterima tanah.

Disebalik kejayaan Mustafa Kemal Atatük mengetuai bala tentera Turki dalam WW1 itu, bantuan dari Jerman banyak membantu terutamanya dari sudut ketenteraan dan persenjataan.

Oleh sebab aku dok wonder mengapa dan kenapa... ni aku kongsikan secara ringkas je antara sebab tercetusnya WW1 tu. Secara umumnya... pada zaman tu negara-negara di Eropah sering bertelagah pun...

1- Jerman dan Ingeris bersaing merebut daerah jajahan (imperialise), berlumba memperkuatkan armada laut dan mencari bahan asas dan pemasaran industri.

2- Dari segi politik pula, masing-masing mencari 'kawan' dalam pakatan politik (politic alliance) seperti perjanjian pertahanan.

3- Dari segi militarisms (ketenteraan) pula berbagai negara berusaha meningkatkan kualiti dan kuantiti persenjataan seperti senapang, pistol, kereta kebal, pesawat tempur dan gas kimia. Peningkatan mutu dan jumlah pengeluaran senjata disebabkan oleh curiga adanya serangan dari luar.

4- Nasionalisme - Berbagai negara di Eropah berusaha  membuktikan dominasisi dan kekuasaan mereka. Secara khusus faktor Nasionalisme di picu atas keinginan bangsa Serbia di Bosnia -Herzegovina memerdekakan diri dari Austria-Hungary. Semangat Nasionalisme yang sering terjadi itu telah merebak menjadi peperangan.

5- Pada Jun 1914 seorang nationalist Serbia membunuh Archduke Franz Ferdinand putra mahkota Austria dan isterinya yang pada ketika itu berada di Sarajevo, Bosnia. Pembunuhan ini dilancarkan sebagai protes atas kontrol Austria-Hungary pada wilayah tersebut. Pembunuhan itu penyebab Austria- Hungary  mengistiharkan perang ke atas Serbia.

WW1 bermula pada 25 April 1915 dan berakhir pada 9 Jan 2016. Jadi, sebagai memperingati perajurit yang terkorban di WW1 tu NZ dan Australia meraikan ANZAC Day setiap tahun pada 25 April, tarikh tercetusnya peperangan tersebut. Aku? of course laaa... aku raikan juga... sebab hari tersebut dah jadi public holiday di NZ ni.

Wow... aku sangat kagum dengan penghasilan kraf yang dipamirkan...!! Dia punya detail huh... sooo real! cuma saiznya 3 kali ganda besar dari saiz manusia biasa.  Juga di situ juga dipamirkan artefact seperti alat-alat dan senjata yang pernah digunakan. 'Side effect' nya juga hebat... bergegar-gegar lantai yang aku pijak bila aku lalu kat satu lorong tu, yang aku pula sangat menghayati... tetiba terdengar bunyi tembakan... macam aku pula yang kena 'ambush'... Hilang semangat aku weihh. Terkejut!



Gambar kiri: Lieutenant Colonel Percival Fenwick dan Staff Nurse Lottie Le Gallais.



  
Sebelum keluar dari situ, aku lihat ada besen basuh tangan yang berisi batu. Oooo... adat orang Maori selepas menziarahi orang mati, kena basuh tangan... alaaa macam adat orang Melayu juga kann... aku pernah tengok orang tua aku basuh muka, tangan dan kaki sebelum masuk rumah. Eh.. dah macam nak berwudu' pula kannn..

Apa-apa je laaa!

Salam dari downunder..

No comments:

Post a Comment