Sunday, February 14, 2016

Perjalanan ke Christchurch

Penghujung tahun lalu, aku mengatur perjalanan ke Christchurch (Chch) untuk 3 malam. Perjalanan ke sana agak berbelit-belit sikit, aku pepagi lagi dah terbang dari Wellington ke Dunedin, kemudian tengaharinya baru naik bas ke Chch. Penat..? Entah laa.. rasa excited pula pertama kali travel dengan bas express. Mata tertumpu ke luar tingkap... 'enjoy' dengan keindahan alam semula jadi. Sempat juga lah aku 'snap' sekeping dua gambar.

Perjalanan bersama keluarga, aku kena fikir juga keselesaan putera dan puteriku... 5 jam lebih dalam bas, lama juga tu.  Bila bas berhenti rehat, sempat la kitorang makan bekal mie hoon goreng. Masa kitorang tinggal di Burnside tu sempat juga la meninjau bandar Chch tu. Dah lama benar aku tak ke sana, kalau ada cuti aku lebih suka balik Malaysia! Sejak gempabumi (EQ) Februari 2011 dulu bandar Chch jadi sepi... sangat berbeza sebagaimana yang pernah aku saksikan sebelum bandar tersebut roboh...

Sebahagian dari kotanya telah diubahsuai sepenuhnya seolah-olah EQ tidak pernah terjadi, sedangkan di situ begitu banyak 'crane' dan pekerja 'construction' di satu tempat. Yang bagusnya... Tram telah beroperasi seperti biasa... Tram mengimbau kembali kenangan aku pada bandar Chch ni.

Rasa sepi dan agak menyeramkan bila aku bayangkan Chch yang dulu dikenali dengan Bandar Dalam Taman, kini menjadi seolah-olah 'haunted place', selepas gempabumi yang meninggalkan kesan mendalam di hati ramai orang. Ya.. betapa tenang dan sunyinya bandar tersebut. Cuma ada la juga pelancung yang 'wandering around' dengan camera diorang... termasuk la aku. Hah! Perasan.

Untuk memeriahkan semula bandar Chch... maka terdirilah kedai-kedai 'container' dalam bandar tersebut. Bukan saja kedai, malah bank dan restaurant juga! Ini menjadikan Chch bandar yang unik. Namun begitu kini, sudah banyak juga Mall yang besar dan selesa di Chch.

The cathedral pernah dianggap sebagai icon kotanya... tapi tau je la.. tiada yang kekal kecuali Allah!



 




           


              


Salam dari downunder!

No comments:

Post a Comment