Thursday, February 18, 2016

CNY and Red Colour

Gong Xi Fa Cai...
Selepas meraikan CNY baru ni, rasa teruja pula aku nak kongsi dengan y'all...

Setelah sekian lama aku 'berada' dalam keluarga berbangsa Cina, aku dan keluarga kecilku tak pernah teringat pun nak celebrate CNY. Sekali dua tu ada aku join la 'makan besar' bersama keluarga en hubby, itu pun kebetulan CNY tu masa cuti sekolah NZ, dapatla kitorang balik Malaysia meraikan bersama-sama. 

Y'all jangan salah faham pula tau... sebenarnya CNY ni tak de kena mengena dengan perayaan keugamaan, hanya perayaan 'ethnic' (kaum) je. Biasanya sambutan bermula pada petang hari bila semua ahli keluarga berkumpul untuk makan malam bersama. Aku pernah meraikan bersama keluarga in-law aku. Kitorang buat 'steam boat', of course la... halal...

Tahun Monyet ni, en hubby terkilan tak dapat meraikan CNY bersama ibu dia. Tiket dah beli. Sibuk sangat la kat opis dia, sampai tak dapat nak cuti. Cuti dia tangguh ke bulan March... kesian en hubby aku tu... Kesudahannya... kitorang buat keputusan celebrate CNY di NZ je. Buat pertama kalinya!... sokongan moral kat en hubby aku tu lah kannn... Tak la semeriah macam sambutan di Malaysia

Ahad tengahari... sambutan CNY bermula dengan 'mangacau' apa benda tah, mix vegie tu... eh lupapulak aku ni.... tetamu tak la ramai sangat ... tapi penuhlah juga la ruang kat lantai, kat sofa dan hingga ada yang duduk kat tangga di rumah aku tu. 

Pagi tu sebagai persiapan.. en hubby tengah vacuum carpet, aku saja mengusik... "aiii.. bersihkan rumah ke?.. ikut adat... itu semua.. kan pantang?". "orang dulu kata... pantang guna penyapu je... vacuum tak apa la kot..." sengeh-sengeh dia jawab.

Aku juga, selepas subuh lagi aku dah ke dapur, cuak juga nanti tetamu sampai aku masih belemuih kat dapur. Alhamdulillah, dapatlah aku menjamu tetamu dengan kari kepala ikan, ketam masak lemak bernanas, ikan bakar cicah air asam, pulut kuning dan kari ayam... 

Aku tak sempat menghias rumah atau gantung kain merah kat atas pintu... Ang pow? huhu.

Masyarakat Cian percaya warna merah adalah lambang kegembiraan dan menjanjikan sinar kecerahan dalam kehidupan.

Warna merah itu dipanggil 'hong' dalam bahasa Cina dan bunyinya kedengaran seperti 'ong' atau bertuah. Jadi masyarakat Cina percaya orang yang memakai warna merah akan mendapat tuah dan kecemerlangan dalam hidup mereka.  Jadi sebab tu aku pakai baju merah.. haha aku pula yang lelebih...!

Warna merah juga sebenarnya membawa maksud keteguhan, keberanaian, keceriaan dan kemegahan. Kalau ikut dari sudut psychology nya pula, warna merah dikatakan memberi dorongan kepada keadaan yang lebih positif dalam kehidupan masyarakat Cina.

Ada lagi... cerita disebalik warna merah tu dalam masyarakat Cina. Akisah...zaman dulu-dulu, orang Cina letakkan kertas merah di pintu dan tingkap rumah menjelangnya Tahun baru Cina kerana mereka pada masa tu bimbang akan diganggu oleh raksasa yang digelar Nian. Oleh kerana  raksasa itu takutkan warna merah (kerana ia menyerupai warna api) maka terselamat penduduk kampung itu dari ganguan Nian tersebut.

Menurut kepercayaan masyarakat Cina, bunyi bising dapat menghalau roh jahat. Jadi membakar mercun dan bunga api sebagai cara menghalau roh jahat itu. Begitu juga tarian naga atau tarian singa, kebingitan bunyi muzik dan drum yang mengiringi tarian naga/singa itu juga bertujuan untuk menghalau roh jahat, disamping itu dapat menghiburkan penontonnya.

Chinese New Year diraikan selama 15 hari, dan hari terakhir disebut Chop Goh Meh. 
Xīnxiǎng shì chéng...  May all your wishes come true!!

Salam dari downunder!

No comments:

Post a Comment