Sunday, March 20, 2016

Why so many Why?

Tahun ni aku bersukarela berkongsi ilmu mengajar bebudak berkaitan hal-hal Islamiyat di Masjid tempatan di sini. Ramai juga anak didik aku tu.. tau je la bila ramai tu banyak la kerenah nak dilayan.

Ahad lepas, sebelum aku mula mengajar aku bagi peluang dan ruang untuk anak didik aku bertanya apa saja yang terlintas di kepala diorang.

Some of  my Princesses for 2016 
Pada mulanya tu diorang malu-malu, tapi bila aku kata 'no question is silly question '. Lepas tu.... banyak pula soalan 'Y'. Aku catat soalan diorang tu... salah satu soalannya 'why do wars happen?' hmmm... menarik kan apa yang diorang fikirkan. Aku tanya diorang balik 'Why so many why?'.

Terkenang masa aku kecil dulu, akupun pernah juga 'wonder'.... betul ke 'pink panter' tu betul-betul warna pink? masa dedulu rumah aku cuma ada tv hitam puteh je. Aku pendamkan sendiri je wonder aku tu... tapi aku ingat sampai hari ni... hahaa

'Sometimes the questions are complicated but the answers are simple' -Dr. Seuss

Nanti aku kongsikan dengan y'all jawapan aku tu yee....

Salam dari downunder...

No comments:

Post a Comment