Tuesday, March 8, 2016

TEPUNG PELITA

Tetiba aku rasa nak makan TEPUNG PELITA. Kat NZ ni kalau teringin tu payah betul nak dapat... terutama kueh-mueh tradisi Melayu ni.  Apakan daya kena usaha buat sendiri! Untung y'all kat Malaysia, kat sana ada pasar malam, pekan sehari la... semua benda boleh main 'tunjuk-tunjuk' je... power sungguh 'magic wand' y'all ya!! 

Jadi aku pun berlayar di internet, mencari tepong pelita. Banggg!! aku terlangar satu respi.. Alamakkk..  pengkukus pula takde... camana ya. Air liur cair tengok gambar dah hampir-hampir meleleh.. jadi terlintas la di fikiran aku nak guna microwave je... Sebelum ni aku pernah masak pulut kuning guna microwave juga. Ok je!

Rasa was-was tu memang la...bimbang tak jadi, aku cuma buat separuh adunan je. 'Time' nya aku main agak-agak je... Aku keluarkan barang yang diperlukan dari 'pentry' .  Hmm... kemana pula perginya tepung jagung aku ni... 

Jadi aku gantikan tepung jagung dengan tepung custard. Adunan Bawahnya aku letak secubit garam. Adunan Atasnya aku tambah 1 sudu makan gula.  Aku dapat 12 biji tepong pelita. Kat Wellington ni payah nak cari daun pisang untuk buat acuannya, jadi aku guna plastik kecil tu... 

Kacau sebati Bahan Bawah (tepong pandan). Microwave 5 minit, bila aku ambil keluar, nampak cair lagi, aku kacau-kacau kemudian microwave untuk 5 minit lagi. Aku ambil keluar mangkuk tu dari microwave. Awas mangkuk panas weiiih! Sudukan tepung pandan tu ke dalam acuan. Microwave kan 1 minit lagi. Biar sejuk.

Untuk bancuhan Bahan Atas, aku microwave kan 5 minit  dua kali, sama seperti bahagian bawah tadi. Kemudian sudukan 'kepala' nya ke dalam acuan telah berisi tepong pandan tadi. Sejukkan. Yang penting menjadi! Yayyy!!!

Respi asalnya aku kongsikan kat sini, semuga Allah memberkati rezeki akak yang kongsikan resepi tu...
Bahan Bawah:
1 cawan tepung beras
1 camca tepung jagung 

cawan air daun pandan  
camca air kapur
cawan gula 
Cara membuatnya:
Campurkan semua bahan dan kacau atas api hingga naik wap. Tuang adunan ke dalam bekas yang kecil-kecil. 

Kukus selama 20 minit. Ketepikan dulu.
Bahan Atas: 
4 sudu makan tepung beras
1 sudu makan tepung jagung
5 cawan santan pekat

Garam
Cara membuatnya:
Campur semua bahan dan kacau atas api hingga pekat.. tuang adunan ke atas Lapisan Bawah yang telah sejuk tadi. Kukus semula selama 20 minit.
*Kalau anda suka makan dengan air gula merah, kurangkan sukatan gula dalam adunan bawah*

No comments:

Post a Comment