Friday, April 22, 2016

Wonders Mind is Wonderful..

Aku baru je nak mulakan kelas Islamiyat aku tu... ada la sorang anak didik aku ni... duduk sebelah aku dan dia meletakkan tangannya dekat tangan aku.. 'why do we have different coloured skin?. pulak dahh.. Ishhh macamana nak jawab ya... aku pun cakap... "let me think"... mengapa warna kulit kita berbeza ya? dengan mengulang semula pertanyaan nya tu... agaknya gitulah yang dikatakan 'think aloud' tu kannn.

Itu la kannn... bila ada soalan tentu ada jawapannya.. Sekarang anak didik aku rajin pula bertanya ... tak la asyik aku je yang tanya diorang kannn... Tak sangka macam-macam yang diorang wonder kann...'wonders mind is wonderful' kannn sebab....Wonder is the beginning of wisdom.” kata Socrates.

Aku pun cakap la... Allah ciptakan manusia dari tanah liat... ingat tak tak kisah Nabi Adam alaisalam? Yess.. reramai diorang jawab. Mari kita bayangkan... macamana kita bakar roti....setelah diuli dan di buat bentuknya, 'dough' itu di masukkan ke dalam oven. Yang dikeluarkan awal dari oven tu 'just cooked', kulitnya puteh cerah, kalau yang 'medium cooked' pula jadi warna sederhana coklat, tapi yang 'over cooked' tu warna agak gelap sikit atau terhangus. Begitulah roti tadi dibandingkan dengan manusia.

"But don't worry".. setiap salah sorang dari kamu... semuanya cantik-cantik belaka. Allah tak melihat paras rupa kamu atau warna kulit kamu tapiiii... Allah melihat hati kamu... keimanan yang tertanam di dalam hati kamu. Jika hati kamu ikhlas, jujur dan tidak sombong... diri kamu cantik 'inside and out'. Aku malas nak cerita pasal pigment dalam sel kulit tu.. nanti diorang tau sendiri la... aku bukannya mengajar sains... haha

"As if you are the 'bun'... what or who is your 'magic oven?' aku tengok diorang melopong je... aku pun cakap la "your mother". Lepas tu kitorang nyanyi lagu 'your mother' nyanyianYusuf Islam tu.. dalam hati aku... mujur juga ada i-pad mini aku ni... boleh juga 'turn on' kan lagu tu sebagai lagu latar belakang.

Salam dari downunder...

No comments:

Post a Comment