Friday, April 1, 2016

My Commitment

Salam dari downunder...
Hari ni aku nak membebel. Membebel pasal diri aku sendiri. Internet ade je. Kat rumah. Kat opis. Ada je. Cuma malas nak menaip. Mengapa aku malas? Entah la… konon nak relax. Hehe... alasan je tu.. sebenarnya takde apa nak diperkatakan. 

Aku pun heran macamana ahli fikir tu berfikir? Aku ni malas nak berfikir lebih-lebih... kang sakit kepala… haha  teruk betul aku ni Allah kurniakan otak bila tah nak guna nya…hmm masa sekolah dulu je kot … masa periksa.  Hah.. salah ke? Setiap hari dalam kehidupan kita tu adalah ujian. Jadi nak lulus ujian kita kena plan. Nak buat plan kena fikir juga.

Aku sebenarnya kecewa dengan perangai diri sendiri. Bagi masa banyak mana pun tak berubah-ubah. Masih buat benda yang sama. Masalah dengan diri aku ialah komitmen. Aku tak mampu nak beri komitmen sekalipun aku nak sangat benda tu siap... katakan la menulis, ya aku suka menulis. Tapiiii.. kalau tak ada komitmen tak jadi la kan? Tak guna kalau cakap nak menulis tapi usaha aku tu separuh jalan. Idea pula masa aku sibuk atau masa aku tengah emo, masa tu la mencurah macam air bah. Bila aku bersedia nak menulis.. mana tah hilangnya. Y’all pernah tak rasa apa yang aku rasa ni?

Jadi aku ni rajin ke malas?! Hmm… Aku rajin la menulis tapi malas betul nak siapkan. Aku 'struggle' dengan masa. I need 'more' time!. hahaa 24 jam sehari tak cukup? Bukan takat menulis je, benda lain gitu juga... macam bila aku buat projek kait-mengait, melukis, menjahit dan entah benda lagi… memula tu bukan main beria-ia… semangat yang berkobar-kobar… lepas tu tergendala separuh jalan. Semua ‘harta karun’ tu aku sorok  bawah katil. Hahaa sorok, jangan tak sorok. Nanti pedih telinga bila orang sebelah pula yang membebel.

Macam mana nak motivate diri sendiri ye? Rasanya kalau membebel kat orang lain macam mudah je.. macam abc.. banyak je idea nak dibebelkan. Bila cuba membebel kat diri sendiri… kalau orang tengok tentu kata aku sewel, mujur la ni aku berkata-kata dengan jari jemari je. Aku ada kelemahanku sendiri… dan aku rasa aku pun tau apa kekuatan aku... tu yang payah nak motivate diri sendiri ni… mungkin... tengok pada ‘how important of that thing’ la agaknya kannn.

Ye… buat kerja rumah pun sama… melipat kain depan tv… kalau mata dan tangan seiring jalan takpe juga.. niii.. mata focus kat screen tv.. tangan dah kaku. Lipat juga... masa iklan je. Haha macam tongkang pecah rumah aku. Omaiiiiii ... Buat kerja separuh kemudian tengok 'Boarder Security'. Buat kerja separuh kemudian baca novel online. Buat lagi... sibuk nak main game pula. Nampak tak masalah aku? Aku perlu maid. Hahaa toksah berangan.. sini 'hire' pembantu rumah, bayarnya kira jam.

So my solution is… tak payah la lipat kain baju tu semua, dari ampaian terus hanger ke dalam almari. Aku dah jimatkan masa.. jadi masa terluang tu... terserah aku la apa aku nak buat. Kekadang tu aku pergi survey apa ada offer kat bandar tu, atau belagak sikit-sikit macam pelancung hahaa.. apa-apa je la.

Buat apa nak susah hatikan....I choose to be happy… the way I want it. 
So, I want to be a person who can give a full-time commitment to my own life...and others. "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind" -Dr. Seuss

Ok.. ni je bebelan aku hari ni... 
Take care! Bye...

No comments:

Post a Comment