Thursday, November 24, 2016

balik kampung...

Alkisah..
... aku balik kampung... kejap je... cuma 2 minggu 4 hari.  Ya.. aku kira, sebab masa keluar NZ hari tu kena isi borang berapa lama trip aku tu. Alaa.. macam biasa la... aku bawa balik coklat NZ sebagai ole-ole.


Aku landing di Kuantan. Sempat pula aku ke TC... hari tu cuaca mendung, laut dan langit sama je warnanya... mood akupun jadi macam kelabu juga hahaa.

Tapi, alhamdulillah aku berpeluang jumpa kawan masa kat high school dulu. Hm.. sungguh nostagia tauuu...!

Aku terbang pulang sebab... nak menyebukkan diri di majlis perkahwinan anak saudara aku. Abang aku pula posting kat Kuantan, jadi aku terlajak terus ke sana. Dah sampai Kuantan... aku pun merayau la macam Dora the explorer...tu.

Kuantan yang dulu dan sekarang sangat jauh berbeza... aku ke Kampung Bukit Beirut... mujur ada 2 encik polis tu (er...sorry..lupa nama pula) yang sudi hantar aku dan tanya sana... tanya sini... cari sampai jumpa rumah adik angkat aku kat kampung kat atas bukit tu... Mau pengsan agaknya kalau cari sendiri. Syukur... Allah dah atur segalanya.

Korang tau... adik angkat aku dah dapat title nenda! aku macam... menafikan kenyataan, ehh... Alang muda lagi...Alang baru 25... hisss.. tak kelakar langsung kann!


... bila balik ke USJ masa tu tak ada air...Haduhhh stressnya.....anak saudara aku yang nak kawen tu.. malam berinai dia, dengar je lori air kat lebuh raya dia terus capai kunci kereta dan kejar lori tu... dia pintas dan tahan lori tank tu...lepas tu dia cakap kat pemandu tu.. "pakcik... saye stress tau, saye ni nak kawen esok... air nak rebus telur pun tak ada ni... tolong la datang rumah". Bila lori air sampai dan berhenti kat depan rumah, kitorangpun dah ready kan baby pool.

Itula... khabarnya...air kat situ tercemar sebab ada manusia berfikiran singkat dah perdajalkan sumber air kat situ... gilerrr! Tu laaa... bila manusia tu dah hilang kemanusiannya!

Di majlis persandingan tu sempat juga laa bersua adik beradik, ipar-duai, anak-anak dan cucu-cucu saudara juga kawan-kawan, jiran dedulu, saudara-mara sekampung dan seantora negeri.... tapi sayang pertemuan itu hanya sekejap. 


Panjang umur, InsyaAllah jumpa lain ketika. 

Salam dari down under!

No comments:

Post a Comment