Wednesday, February 22, 2017

Disergah hantu air

Hujung tahun 2016 aku balik Malaysia lagi, pula tu sempat aku pergi ke Kuantan, seronok dapat meninjau tempat yang banyak  mencatat kenangan. Mengimbau masa lampau walaupun hampir 3 dekad telah berlalu...SH adik angkat aku, tanpa aku duga berkata... "kaklang telaga kat bawah bukit tu dah lama tak guna... nak gi tengok jom lah". Aduhai... tetiba je kisah lama terpapar di layar memori.

Alkisah... bila tamat persekolahan… aku takmau dok kampung, aku nak dok kat bandar. Kuantan, tempat aku mula belajar berdikari, belajar tentang kehidupan. Alhamdulillah... emak tak menghalang, asalkan aku ada tinggal di tempat yang selamat.

Tempat tinggal? Alamak… camana ni… nak menyewa duit pun tak de. Alhamdulillah... rezeki aku, Allah permudahkan segalanya. Maka... bermulalah hidup aku menjadi penghuni kota. Menumpang tinggal rumah orang yang tiada pertalian kekeluargaan pun. Memang tak terbalas budi baik keluarga pakcik Ghani.  Pepatah mengatakan... orang berbudi, kita berbahasa.

Disebabkan aku ni tak berapa pandai nak 'berbahasa' sangat jadi, aku tolong la apa yang patut je. Pepagi aku tolong tuan rumah aku tu basuh baju… sebab dia ambil upah basuh baju. Sebenarnya aku tolong 'sidai' jemuran je. Oh... tengahari aku ada kelas. Sebelah petang aku membantu kerja di gerai makan. Hujung minggu pula aku dan anak tuan rumah bergotong-royong sapu sampah di sekeliling rumah. Pernah juga aku diminta untuk cuba 'iron'kan baju tapi aku lebih rela menyapu sampah dan mengangkut air dari telaga untuk kegunaan 'rumah kecil' dan letak dalam tempayan tepi tangga. Aku bimbang nanti jahanam baju sutera orang.

Satu pagi pada hari minggu aku berhajat nak keluar ke bandar.  Jadi awal-awal lagi aku dah ke telaga untuk mengangkut air macam biasa. Cuacapun masih gelap gelita lagi. Sedang aku cuba untuk memenuhkan baldi... tiba-tiba terdengar seperti bunyi benda jatuh dan bergolek-goleh ke arah telaga tempat aku berdiri tu. Bunyi buah durian gugur! Eh... tak mungkin... mana ada pokok durian... cuma ada rimbunan pokok buluh je... bisik hati aku.  Apa bendanya? Tak kala masih meneka-neka... aku terasa hembusan angin yang sejuk, tetiba meremang bulu roma aku. Aku tergamam.... dan terjerit pada masa yang sama. Aku campak 'gayung' di tangan.  Aku berlari laju menghala ke rumah... dan masih terjerik-jerik.

"Ngapa kaklang?" Aku tak tau nak cakap apa daa.. bila badan menggigil... suara tak leh keluar. Adik angkat aku selimutkan aku dengan tuala dan peluk aku kemas-kemas. Bila dah cerah aku baru perasan kulit aku yang tadi meremang tu masih belum 'kebah' (pulih seperti sedia kala). Pagi itu juga Pakcik Ghani hantar aku ke hospital Kuantan untuk pemeriksaan doktor. Lalu aku ceritakan apa yang terjadi pagi tu penyebab kulit aku jadi 'tebal'.  Doktor tu suruh aku berubat cara kampung. Ohhh... tak leh ubat la ye? Betul juga kannn... aku bukan kena virus... cuma kena hembus dek penunggu je.

Aku pun balik kampung. Jadi, ada sorang nenek tu cakap aku kena ‘sampuk hantu air’. Pulang ke rumah je mak aku cakap... "hmm... taksoh percaya apa yang orang tua tu cakap. Awak tu terkejut je... sebab hilang semangat... tu yang jadi cam tu.... tak de kena mengena laa dengan hantu air!". Oh...aku hilang semangat rupanya... patutlah.... aku selalu juga perhati kan kalau ada orang terkejut, diorang selalu sebut ..'kusemangat .... mari balik...' hehe.

Oh Ye... nenek tu beri aku kunyit yang di belah dua untuk disapu pada kulit. Mak aku bayar 'pengeras' nya duit 50 sen. Hah... sebulan lebih  aku 'elegik' dengan panas matahari. Bila kena panas kulit makin 'tebal' dan pedih. Mujur juga muka dan pergelangan tangan aku ok... kalau tak hilang cun aku..

Agak-agak korang la aku dedulu tu kena sampuk hantu air ke sebab terkejut 'beruk' je? Hehehe entah la.. aku sendiri pun tak pasti.

Salam dari downunder.



No comments:

Post a Comment