Orang kata...
belajar dari pengalaman lepas... menyediakan diri untuk masa hadapan dan nikmatilah kehidupan yang sedang dialami sekarang.
kita juga selalu dengar orang kata..'eh.. saya sibuk la', tapi apa yang disibukkan... dia je lah yang tau kannn? Sebenarnya, kalau kita rancang masa tu sebaiknya InsyaAllah kita dapat melakukan yang terbaik dalam kerjaya, terbaik dalam menunaikan tanggungjawab kepada diri, keluarga dan negara...cewahh!
Aku bukan la pakar motivasi... tapi bila usia pun dah tak cukup jari nak kira, kononnya diri dah banyak pengalaman la kannn.. hehe
...nak buat kerja terbaik tu...
1- lakukan satu kerja pada satu masa.
2- mengenal pasti jika ada masalah berkaitan
3- belajar dan dengar dari orang lain juga
4- belajar bertanya soalan
5- kenal pasti mana yang masuk akal dan yang mana tak masuk akal
6- terima satu2 perubahan yang tidak dapat dielakkan itu
7- akui kesilapan diri
8- guna kata2 simple bagi mudah difahami
9- bertenang
10- senyum
Orang kata, kalau ingin berubah... semangat baru harus disemai... biar tumbuh dan berakar dan kembang segar. Mula dengan diri sendiri, mulakan sedikit-sedikit, mula dari sekarang.
kalau kita di bilik pejabat kita tu... nak buat kerja terbaik itu kenalah ada 5 S...bukan orang Jepun je ada 5 S, kita pun ada juga tau..
1- SEIRI / SISIH:
Sisih barang-barang tidak diperlukan terutamanya ditempat kerja dan buangkannya secara sistematik.
2- SEITON /SUSUN:
kemudian susun barang-barang yang diperlukan dengan teratur supaya mudah diambil dan dikembalikan.
3- SEISO / SAPU:
bersihkan tempat kerja dan pastikan tiada kotoran di lantai, mesin dan peralatan.
4- SEIKETSU / SERAGAM:
atur mengikut keseragaman supaya nampak kemas dan bersih mengikut peraturan.
5- SHITSUKE / SENTIASA:
amalkan sistem 5S ini secara berterusan ...ok!
Eh..banyak betul s nya...tetiba pula teringat masa zaman sekolah rendah dulu... bedudak dulu kata SS maksud nya Syok Sendiri... hahaa itu kan bebudak.. lantak deme le
Jomm... berubah ke arah kebaikan!
No comments:
Post a Comment