Saturday, January 27, 2018

lalai

Assalam.....

Kali ni aku nak bebel pasai lalai. Aku nak membebel pada diri sendiri, kalau korang nak join kena bebel aku ok je.
Alkisah... hujung minggu lepas aku bantu set-up kan party Avon SIL untuk pelangan dia. Biasalah bila sebut party je ada macam-macam jaudah yang dia tempah. Aku tengok mie hoon goreng 'kosong' nya tu macam sedap je.  Malam tu aku tak boleh tidur... kerana tak tahan gatalnya pipi aku... lalu turun la aku mengambil limau nipis di dapur untuk membasuh pipi ku yang gatal itu.  Kerana kelalaian aku sendiri juga...  dah pipi aku menerima padahnya... Ni masih tersisa bengkak dan merah sebab alegik udang.

Esoknya... family IL aku, masing-masing kepoh tanya apa sudah jadi dengan pipi aku... aku cakap tadi malam aku mimpi kena ludah dengan hantu. Hahaha... tengahari tu kitorang tukar-tukar cerita pasai hantu. 

Bebalik pada topik kali ni... Apa tu lalai? 
Lalai tu kurang hati-hati. Tidak mengindahkan kewajiban, pekerjaan dan sebagainya itu juga lalai tau. Macam kes aku ni... lalai la juga tu.... ngapa aku tak tanya dulu... tentang mie hooh tu. hadehhh. 

Agak-agaknya masa bila kita lalai?
Kita lalai kerana asyik melakukan sesuatu seperti bermain game, kita melengahkan kewajipan / tidak mengindahkan masuknya waktu solat. Kita juga dikatakan lalai bila kita melengahkan pekerjaan hingga kita terlupa.

Kita, sebagai hamba Allah diberikan waktu yang terbatas di atas dunia ini.  Oleh itu haruslah kita menafaatkan waktu itu sebaik mungkin untuk berjaya dunia dan akhirat.  Namun kita sering terlalai dari tujuan apa kehidupan kita di dunia ini.

Kenapa kita lalai?. Penyebab kelalaian manusia itu ada macam-macam...
1- Panjang angan-angan.
2- Mencintai kehidupan dunia dan banyak melalukan hal-hal mubah seperti menyibukkan diri untuk menghimpun harta, atau berseronok yang berlebihan.
3- Diperdaya oleh setan.
4- Mengikut hawa nafsu.
5- Penyakit hati -kurangnya berzikir atau mengingati Allah, dan kurangnya membaca quraan.

Semuga kita semua tidak termasuk dalam golongan orang yang lalai terutamanya dalam agama.



No comments:

Post a Comment