Tuesday, November 14, 2017

Brek manusia..

 As salam..

Ini kisah tentang seorang hamba Allah... walaupun ianya dah lama berlaku tapi masih segar dalam ingatan aku. 

Sebenarnya dia kukenal gitu-gitu je... kebetulan rumah dia tu tidak berapa jauh dari masjid. Jadi, suatu hari tu ada la orang tabligh datang berziarah... tapi hamba Allah ni tak suka sebab orang tabligh tu datang tanpa ada temu janji.. Pakcik tablight tu cakap.. "malaikat maut datang nanti  takdenya buat appointment pun... Tu anjing tu pegi lepas buang... anjing untuk jaga rumah ke, jaga ladang ke... takpe. Anjing dok luar rumah tu boleh...Tak payah buat 'pet' laa, tak elok bagi keliaran  sana sini dalam rumah..." tegur pakcik tabligh tu. Hamba Allah tu jawab......"hangpa ni kolot... anjing zaman dulu, mana ada mandi...  sebab tu kotor... anjing la nii selalu mandi tau... anjing ni bersih!".

Tergelak weih dengar jawapan dia tu. Betul anjing tu bersih tapi tak suci...aduuhii tak kan pasai tu pun tak tau. Tu la kalau bab ugama ni ikut commonsense hang tu je... hang jadi non-sense tau!.  Jangan la pakai redah je uncle weih. Zaman dulu ke, zaman sekarang ke.. kalau anjing tu ianya tetap anjing... najis mughallazah... najis berat tu... kena samak.  Apa nak jadi?...mengaku  diri konon dah moden, sempat juga kutuk orang lain... Melayu kolot katanya....  cehh tetiba aku pulak yang hangin!

TGNA kata "Bila kita beragama, dengan sendiri kita akan merasa bahawa disisi kita ada malaikat yang memerhati, ada Allah SWT sedang memantau...Keyakinan ini merupakan satu brek untuk kita terus lakukan dosa... tanpa ada yakin seperti ini manusia akan hilang brek... kalau kereta hilang brek, ia akan terjun gaung, tapi kalau manusia hilang brek, dia akan terjun Neraka".

Semuga dia mendapat hidayah Allah.


No comments:

Post a Comment