Friday, May 12, 2017

puisi hati: kawan

Sedang aku duduk berfikir
Ingin kutulis madah indah terukir
Namun aku bukanlah seorang pemikir
Apa yang terhasrat amat sukar terzahir

Aku dan helaian-helaian kertas
Cuba kucoretkan puisi-puisi khas
Bagaimana cara hendak kubalas
Segala budi baikmu yang lepas-lepas

Kau sangat perihatin terhadap diriku
Dulu… sentiasa berada disisiku selalu
Membantu aku apa jua yang perlu
Tak pernah kau biarkan aku terbelengu

Mudahnya engkau memahami daku
Belum diucapkan pun kau dah tahu
Persahabatan kekal walau beribu batu
Muga selamanya jadi sahabat sejati aku

Kau buat aku ketawa, kau buat aku menangis
Kau kata rindu zaman masa kita anak gadis
Terkenang kisah lama yang manis-manis
Senyum sendirian dan tersengeh-sengeh

Engkau ibarat bintang yang bersinar
Kelip-kelip mu jadi petunjuk sang pelayar
Mengukir harapan untuk bertemu, bertanya khabar
Terus merancang hingga cerita jadi khabar benar.

Bulan dan tahun beriringan pergi
Senyum, tawa dan tangis silih berganti
Musim sejuk… musim panas, hujan dan pelangi
Tetapi tidak mungkin pernah ada kau yang lain lagi

Ini lah aku dan kenangan silam…
Terkenang zaman remaja, sekarang ni dah suram
Dulu ‘happy go lucky’ je... la ni selalu dok berdoa diam-diam

Terkenang kamu juga … dari jauh ku berkirim salam


Friendships without self-interest are ONE of the RARE and beautiful things in life.

No comments:

Post a Comment